Dilmurod Quronov. Ikki roman — ikki talqin (1991)

Badiiy asar faqat badiiyat mezonlaridan kelib chiqib baholanishi lozim degan fikr keyingi vaqtda bot-bot uchramoqda. Albatta, bosh mezon badiiylik bo‘lishi kerak, lekin masalani bu qadar keskin qo‘yish yana biryoqlamalikka olib kelmasmikin? Mazkur fikr uzoq vaqtlardan beri badiiy asarning mafkuraviy jihatini davomi…

Dilmurod Saidov. Moziy haqiqati (1990)

Xalqimizning ma’naviyati tarixiga xolisanillo nazar tashlasak, bu yurt ne-ne fozillaru shoirlar, oqinlaru sohibqironlarning yurti bo‘lganligiga guvoh bo‘lamiz. O‘z boshidan achchiq sitamlarni kechirgan, ammo falakning yozmishi ekan, deb bo‘yin egishni o‘ziga or bilgan ajdodlarimiz jasoratidan haqli suratda faxrlansak arziydi. Afsuski yillar, davomi…

Habibulla Zayniddinov. Ahsikat (1989)

Samarqanddagi Afrosiyob tepaligi kabi qadimiy arxeologik yodgorliklardan biri — ko‘hna Axsikat eramizdan oldingi VI—V asrlarga oid ma’lumotlarga ko‘ra eramizning to XIX asr o‘rtalarigacha ham shu nom bilan atalgan. Uning xarobalari hozirgi Namangan muzofotining To‘raqo‘rg‘on mavzesi, Shahand qishlog‘i chegarasidadir. Unga Zadaryo davomi…

Nazira Yo‘ldosheva. Zarafshonmi, Zorafshonmi? (1989)

Zarafshon! Ba’zan yarim kechalari uyqum qochib, uning haqida o‘ylab ketaman. Uning zorlanish aralash ovozi shamol bilan birga derazamdan oqib kirib, yostig‘imga singiydi: uyimning zangori devorlarida jonlanib, so‘raydi: Men volidai muhtaramangning sog‘ligi kabi kundan-kunga orqaga ketib, yo‘q bo‘lib borayotirman, sen esa davomi…

G‘ulomxon G‘afuriy. Bozor — adolat tarozisi (1991)

Ko‘hna Sharq tarixi — bu nafaqat jangu jadal yoxud bir-biriga qilich qayragan sulolalar yodnomasi, balki yuksak deqqonchilik va hunarmandchilik, tijorat madaniyati tarixi ekanligi haqida muarrixlar, allomalar, sayyohlar ajoyib insholar yozib qoldirmishlar. Afsuski, hanuz Sharqning, xususan, Turkistonning o‘tmishdagi savdo aloqalariga oid davomi…

Naim Karimov. Ikki darg‘a (1990)

Otajon Hoshim va Oybek tavalludining 85 yilligi munosabati bilan O‘zbek madaniyatining 20-yillarda jo‘sh ura boshlagan ikki bulog‘i Otajon Hoshim va Oybekdir. Ularni o‘zaro bog‘lovchi hayot va ijod rishtalari oz emas. Ikkisi ham Toshkentda — bir adabiy muhitda tug‘ilgan, o‘zbek va davomi…

Mirzaali Muhammadjonov. Har tomchisi aziz, tutiyo (1989)

Ma’lumki, Ulug‘ Vatan urushiga qadar va undan keyingi yillarda O‘zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining, shaxsan Usmon Yusupovning tashabbusi bilan jumhuriyatimizda irrigatsiya inshootlari qurilishi keng miqyos va ko‘lam kasb etdi. Natijada dalalarimizning suv bilan ta’minlanishi keskin darajada yaxshilandi. Bunda irrigatorlarimiz va melioratorlarimizning davomi…

Hamid Habibullayev. Yilnomalar tarixidan (1989)

«Hurmatli redaktsiya. Men yil hisobi xususida, fasllar haqida, «chilla» to‘g‘risida ko‘pgina manbalarni eshitganman. Lekin, bu kalendar — yilnoma, sanalar hisobi meni taajjubga soladiki, uning tartibi turlicha. Goh milod, goh hijriy, goh Quyosh, goh Oy, goh Qamariy, goh Shamsiy yilnomalari bor. davomi…

Abdulla Ulug‘ov. Jafokash ko‘ngil isyoni (1990)

Puldan qalqon, mansabdan ko‘rg‘on yasab olgan kimsalar azal-azaldan mehnatkash ommani azoblab kelgan. Tarixdagi barcha inqiloblaru qo‘zg‘olonlar asli shu toifaning nopok xatti-harakatlariga nisbatan norozilik tufayli sodir bo‘lgan. Bu isyonli kurash, to‘qnashuvlarda son-sanoqsiz mehnatkash ommaning qoni daryo-daryo bo‘lib oqqan. Ammo qon daryo-daryo davomi…

Ahmad Aliyev. Mustamlakachilikka o‘t ochgan asar (1989)

«Hind ixtilolchilari» asari Fitratning ijodiy faoliyati ayni voyaga yetgan davrda yozilgan bo‘lib, Germaniya poytaxti Berlinda 1923 yili o‘zbek tilida bosilib chiqdi. Asar tili shirali, voqealar qiziqarli bayon etilgan, unda davrning muhim muammolaridan biri qalamga olingan. Fitrat 1919 yildan to 1935 davomi…