Mirzo Kenjabek. Ruhning ozuqasi ma’naviyat bozorlaridadur (2011)

Ko‘nglimda adabiyotga ilk muhabbat bolalik dav­rimdan uyg‘ongan. Hazrati Boyazid Bistomiy o‘z hollarini “onadan tug‘ma davlat” deganlar. Albatta, har bir shoirning shoirligi hali tug‘ilmasidan boshlanadi. Yozgan she’rlarimdan ko‘ra yozmaganlarim ko‘proq. Ota-onam faqat mehnat-mashaqqat ichida yashadilar. Onam besh yoshda otalari, sakkiz yoshda davomi…

Muhammadjon Xolbekov. Badiiy adabiyotda modernizm tavsifi (2011)

So‘nggi yillar o‘zbek adabiy tanqidchiligida modernizm va modern adabiyoti haqida ko‘p yozishayapti, bahs-munozaralar bildirilmoqda. Aslida, o‘tgan asr G‘arbiy Yevropa va Amerika adabiyoti va san’atida yetakchi oqim sanalgan modernizm tanqidiy realizm, xususan sotsialistik realizm aqidalariga qarama-qarshi pozitsiyada turgan adabiy oqim bo‘lib, davomi…

Abdulla Qodiriy. Ijmoli sayosiy (1922)

Kichkina feleto‘n Yuqoridagi sarlavhani o‘qug‘ach miyangizga Genuya kanferensiyasi[1], Lo‘yd Jo‘rjning ich og‘rig‘i-yu Puanqaraning itlanishi va boshqa shuning kabi bir birisiga zid bo‘lg‘an fikrlar qatorlasha boshlar. Agar chindan ham shunday fikrlar qatorlashqan, cho‘chitkan va yuragingizni bezillatkan bo‘lsalar, siz tinchlana ko‘ringiz. Chunki davomi…

Abdulla Qodiriy. Otam va bolshevik (1922)

Kulgulik Otam 1242 hijriy — 1823 melodiy yillari Toshkandda tug‘ulub, alhol, 99-100 yoshlaridadir. Ruslar istilosi vaqtida 42 yoshida bo‘lub Toshkandni ruslardan mudofaa qilg‘an qahramonlarning biridir.Turkiston xonlaridan Sheralixonni, undan so‘ng Xudoyorxon, Mallaxon ham bu orada yillab va oylab xonliq qilub o‘tkan davomi…

Abdulla Qodiriy. Yangi sistem betaraflik (1922)

Inqilob barakasinda hisobda ham bo‘lmag‘an allaqancha yangi sistem ajib, g‘arib ixtirolar yuz berdi va bermakdadirkim, bu yangi ajoyib aul-tarasha bozorlarni yozub ko‘rsatuv inson toqatidan favq bir ishdir. Butun dunyoning teatru bozorida, adabiyot tarixida ko‘rulmagan ravishda yangi nafis o‘zbak teatrulari, o‘zbak davomi…

Abdulla Qodiriy. Qiroatxonalarimiz (1920)

Eski vaqtlarda Turkistonning ikkinchi darajadagi shaharlaridan bo‘lg‘an Samarqand, Xo‘qand va Andijon kabi shaharlarda musulmon qiroatxonalari bo‘lsa ham Turkistonning markazi bo‘lg‘an Toshkandda musulmon qiroatxonalari yo‘q edi. Turkistonning boshqa yerlariga ko‘ra Toshkandda ziyoli sinfi ko‘b bo‘lsa-da, o‘zlarinda bo‘lmag‘anda birgina bo‘lsun qiroatxona bo‘lindira davomi…

Abdulla Qodiriy. Kula-kula o‘lasan (1920)

Kichkina feleto‘n Bir vaqtlarda atoqli bir lo‘ttichi turli lo‘ttilar (fo‘kslarni) ko‘rsatar edi. Ayniqsa aning chigildak bir qog‘ozni og‘zig‘a solub, hech bir poyonsiz uzun qilub og‘zidan chiqaruvi bizni hayron qoldirar erdi. Lo‘ttiboz yo‘q kunlarda aning o‘rnig‘a lo‘tgichilik qilaturg‘an bir majnun bor davomi…

Abdulla Qodiriy. Nega kim (1920)

Kichkina feleto‘n Elbekga bag‘ishlab Elbek o‘zining maqolasida nega «negakim»ni ko‘b yozadir? —      Negakim, Elbekning tuprog‘i «negakim» degan yerdan olinub «kim-kim» degan daryoning suvidan aralashdirilib, loy qiling‘ani uchun. Mirmulla aka nega Hamza Hakimni ilgarigidek yerga urmay maxtiy boshladi? —      Negakim, Hamza davomi…